zondag 30 januari 2011

Textiel.


Nieuwe naaimachine.

Een lang gekoesterde wens is in vervulling gegaan. Een mooie zin. En voor mij waarheid. Na heel lang wachten, sparen en vergelijken heb ik een nieuwe naaimachine aangeschaft. Het is de Pfaff Creative 2.0 geworden. Een naaimachine waarmee je ook kunt borduren, en met een softwareprogramma om zelf borduurtjes te kunnen maken. Ik ben nu dus fanatiek aan het uitproberen.

En dat valt nog niet mee. Deze machine heeft andere knopjes, hendeltjes, haakjes en oogjes. Met mijn oude machine kon ik bijna blind mijn werkstukken in elkaar zetten. Ik kende het apparaat van binnen en buiten, kon er mee lezen en schrijven.

Dat wordt nu wel anders. Ik druk uit gewoonte op de verkeerde knopjes, geef te veel gas met het pedaal en moet elke keer weer zoeken hoe ik de draad in moet rijgen enzovoort etc. Ik moet wennen aan het geluid dat hij maakt en alle computergestuurde toeters en bellen.


Dus ben ik nu maar begonnen - net als een beginneling op naaigebied - met het maken van een nieuw keukenschort en een bekleding voor een broodmandje. Puur om de basis onder de knie te krijgen van het werken met deze naaimachine. Met dit als resultaat.

De geborduurde letters waren al een uitdaging: ontwerpen met de software op de pc, overzetten naar je machine, en (laten) borduren. Ik ben er inmiddels ook achter dat het aanschaffen van het materiaal wat je voor deze hobby nodig hebt een aardig gat in je portemonnee slaat. En dat terwijl ik zo graag ook nog een grote zak quiltstofjes aan zou willen schaffen om eindelijk aan die bedsprei te kunnen beginnen. Maar dat zal moeten wachten. Eerst ga ik op zoek naar stof voor een paar kledingstukken voor een pasgeboren neefje. En probeer ik borduurgaren aan te schaffen voor zo'n lief borduurtje op zijn jasje. Het is nu wachten op de bestelde patroontijdschriften en dan kan ik weer aan de slag.