maandag 9 december 2013

December 2013


Sinterklaas en Pieterbaas hebben dit jaar onze woning niet bezocht. We hebben nog geen kleinkinderen, onze kids zijn druk met hun banen en zelf hadden we amper iets op een verlanglijstje staan. Dus hebben we het hele Sinterklaasgedoe – inclusief Pietendiscussie – slechts van een afstandje gevolgd. Lekker rustig.
Hoe anders is dat met de voorbereiding voor kerst. De eerste lichtjes flonkeren buiten al in een boom, het zachte interieur binnen is veranderd van kleur, van lichtblauw naar warmrood met veel aaibare materialen. Ik wacht nog even met het zetten van de kerstboom anders verliest hij later te snel zijn naalden. We hebben een echte ja, een nepper komt er hier niet in.
Eén van de zaken die ik standaard in de eerste weken van december aanpak is het versturen van kerstkaarten.
Wij sturen doorheen het jaar amper kaarten. Dat was vóór het digitale tijdperk wel anders, maar sinds de sociale media in opkomst zijn, verdient Tante Post niet zo veel meer aan ons. Een mailtje, sms'je of  persoonlijk Facebook-berichtje komt veel sneller aan en is goedkoper.
Toch is er één moment in het jaar dat mijn dierbaren een kaartje ontvangen. Vlak voor de feestdagen in december zet ik me een paar uurtjes achter een grote tafel, vouw kaarten, voorzie die van een persoonlijke boodschap, stop ze in een envelop en  breng ze rond of stop ze in de bekende oranje brievenbussen.
Elk jaar weer groeit de stapel, voer ik adreswijzigingen door en laat de printer labels printen. Dit laatste omdat die leesbaar zijn; mijn hanenpoten zijn niet meer te ontcijferen.

De volgende tekst siert dit jaar de dikpapieren kaartjes met glimmende uilen, bolle Kerstmannen, romantische elfjes en roodgeneusde, koddige rendieren en kerstballen. Voor degene die ik niet persoonlijk ken: een fijne voorbereiding voor kerstmis en nieuwjaar gewenst!




Kerstmis 2013

Als vanouds ...
Hangen we een streng lampjes - die de omgeving feeëriek zal verlichten - in de altijd groene boom naast onze voordeur. Zelfs met een ladder bereiken we zijn top niet meer; hij is goed gegroeid dit jaar ...
Als vanouds ...
Versieren we de kerstboom; rood zilverblinkend mag hij blijven tot de koningen het land uit reizen. Lichtjes en prullaria scheppen een warm romantisch winterhuis waarin we kunnen mijmeren. De sneeuw zal zo wel komen ...
Als vanouds ...
Zet ik de engel op mijn schouder deze keer prominent in beeld bij het kindje Jezus in de stal; de warmte die hij van Hem ontvangt geeft hij ongetwijfeld door aan hen die het nodig hebben ...

Als vanouds ...
Branden we extra kaarsjes die naar appeltaart, dennennaalden en rode bes geuren. In hun licht dwalen onze gedachten naar familie, vrienden en bekenden. In het bijzonder naar hen die in de toekomst kracht en hoop nodig hebben ... en zullen krijgen ...

Als vanouds ...
Wensen we voor iedereen: fijne feestdagen en een uitstekend, gezond, crisisvrij, hoopvol, mooi en liefdevol 2014!

Als vanouds ...
... Gelukkig! ...