zaterdag 28 juni 2014

Glamping.



Onze vakantie nadert. En dat betekent voor mij dat ik het één en ander ga verzamelen. Ik duik mijn kledingkast in op zoek naar geschikte vakantie-outfitjes en worstel talloze lijstjes door met spullen die we mee moeten of willen nemen.
Net als diegene die zich herkent in het bovenstaande zijn wij echte kampeerders. Al in onze verkeringstijd gingen we op pad met een trekkerstentje en een knaloranje Simca 500; een week lang ongekende vrijheid.  Een grotere tent en auto volgde. Toen er kinderen kwamen kochten we een vouwwagen want daar kon je kinderstoelen, campingbedjes en volle dozen kindermeel en pampers mee vervoeren. Met gemak.
Later bouwden we een Mercedesbusje-van-de-zaak, in de zomermaanden om tot camper. We reden met onze dochters heel Europa door, van de Noordkaap tot in Spanje, van Zeeland tot Slowakije. Avontuurlijke vakanties waren dat, reizen om nooit meer te vergeten. Toen we daarna weer met z’n tweetjes waren wilden we een beetje luxe en kwam er zowaar een kleine caravan.
Ons hart ligt echter bij het trekkend kamperen en dat gevaarte op de trekhaak zijn we een beetje beu, dus huren we dit jaar een échte camper. Om het eens uit te proberen.
 Wanneer je kampeert en geen nachtverblijven reserveert maar op de bonnefooi ergens aanklopt bij campings of camperplaatsen moet je niet al te kieskeurig zijn. Wij zullen ook zelden te vinden zijn op grote luxe vakantieverblijven met dito zwembaden. Nee, het glamping-fenomeen daar doen we (nog) niet aan mee, wij houden het voorlopig simpel, rustig en klein.
Dat heeft natuurlijk zijn voordelen, maar nadelen zijn er ook. Soms vind je geen warm water in de douche of sta je huiverend in een klein oud hokje waar een verrassend warme straal zo hard staat afgesteld dat de hele vierkante meter beschikbare ruimte, inclusief muren en plafond kletsnat wordt.
We hebben altijd praktische oplossingen gezocht voor dergelijke problemen.
Jarenlang liepen we gewoon met de rol toiletpapier onder de arm naar de sanitaire ruimtes. Gingen we douchen, dan stopten we onze kleding ter bescherming in een gratis gekregen plastic tasje van de supermarkt. In de meeste douchecabines is wel een haakje te vinden waar je zoiets aan kunt hangen.
Maar tijden veranderen; het is intussen blijkbaar not-done om zichtbaar met toiletpapier rond te wandelen en plastic tasjes met opzichtige reclames zijn niet eco. Bovendien knisperen ze tegenwoordig zo irritant en zit er altijd wel ergens een scheur in zodat er water in kan lopen. Dan maar een luxe toilettas in je hand en een grote badhanddoek over je schouder? Toch blijkt dat ook verre van ideaal te zijn.
Mijn opdracht voor dit jaar is dus: los dat probleem op.
Als ik naar de sanitaire ruimtes ga moet dat toiletpapier dus niet zichtbaar zijn. Die onhandige toilettas vol met je-weet-maar-nooit-in-geval-van-nood-prullaria die je meestal toch niet gebruikt, mag thuis blijven. Ergo: koop een praktische, kleine tas en geef er niet te veel geld aan uit.
Tja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Na een tijdje in winkels te hebben rondgeneusd besluit ik om zelf aan de slag te gaan want geen enkel exemplaar kan voldoen aan mijn strenge eisen.
Nu puilen de kasten in mijn hobbyruimte uit met restjes van allerlei allooi. (Ik kan zelden wat weggooien en denk altijd; dat komt vast nog wel eens van pas.) Een stuk zeildoek en een aantal kleine stukjes dunner tafelzeil die bij een ander project zijn gebruikt schreeuwen om aandacht. Daar kan ik mooi een tasje van maken!

Ik ben er dus eens voor gaan zitten. Het regent, die voetbaltoestanden op radio en tv hangen me de keel uit dus begraaf ik me tussen mijn naaimachine en de radio die op Classic FM is gezet.
Al doende ontstaat er een prima tas-geval. Aan de binnenkant fabriceer ik een houder voor die broodnodige rol toiletpapier. Het idee daarvoor vond ik op een bekend naaistersforum, Sancho genaamd. Niemand die dat roze of mintgroene Franse toiletpapier nu ziet en het wordt niet nat.
In de tas past met gemak de schaarse kleding die ik meeneem in die douchehokjes en een handdoekje kan er ook nog wel bij. Mijn tasje krijgt een paar handvatten om hem aan die ene beschikbare haak te hangen. Mocht die er niet zijn? Niet getreurd. Ik heb er een paar lussen aangestikt om het ding met een S-haak aan de dunne afscheidingswand of deur te haken.
Blijft over: goede tijdelijke bergplaatsen voor mijn bril, een haarborstel, shampoo, doucheschuim, tandpasta, tandenborstel en een scheerapparaat.
Ja sorry hoor, maar mijn tas moet worden gebruikt door man én vrouw: veel bergruimte hebben we in de camper niet dus twee aparte exemplaren meezeulen daar beginnen we niet aan. Manlief loopt straks gewoon de plee in met een rood-wit genopt tasje!


Aan de buitenkant maak ik kleinere inschuifzakken voor al dat nat geworden spul. Want om die glibberige fles doucheschuim waarvan de dop meestal lekt in de tas bij mijn luxe lingeriesetje cq oude-onderbroek-die-na-de-vakantie-de-kliko-in-kan te stoppen, dat gaat me werkelijk te ver.
De zakken verschillen in grote, want die drogisterijartikelen hebben allemaal een andere maat.
Het geheel voorzie ik van wat kleurige bandjes en randjes, zodat mijn voorraad materiaal wat wordt uitgedund. Lang leve wie wat bewaart heeft wat!
Ik ben er tevreden over. De praktijk zal de komende vakantieperiode uitwijzen of mijn zelfbedachte systeempje werkt. Wordt er met bewondering naar gekeken, of staart men manlief en mij meewarig lachend aan? Dat stel met dat kleurige tasje bij de wasbak, heb je die gezien?
Ach, op kampeerplaatsen moet er toch altijd wat te lachen zijn!
Dus vraag niet waar je dat ding kunt kopen … het is zelfgemaakt.

P.S.
Voor de liefhebbers heb ik wat fotootjes zodat je kunt zien hoe het een en ander in elkaar geknutseld is. Doe je best. Varieer, maak je eigen versie zou ik zeggen; Go for the Glamping Campingtas!


Voor- en achterkant maken. In de zakjes zit onderin een extra plooi voor ruimte. Stik ze voor het gemak even met een grove steek hier en daar smal langs de frontnaden vast. Later stik je de fronten en de zijbaan in één stiksel definitief aan elkaar.


Dan het toiletpapier. Maak een afgeronde bodem en deksel, aan één kant recht omdat die zijde aan de zijbaan van de tas wordt vastgemaakt. Om de toiletrol heen komt een strook zeildoek. Bij het vaststikken aan elkaar gaat het makkelijker wanneer je de rechte zijkant onder legt. Daar de ronde deksel/bodem op. Je schuift het geheel onder je machinevoetje en dan kun je met een satijnbandje alles samen vaststikken. Langzaam naaien en stukje bij beetje het ronde deel aan de rechte kant naaien.

Een soort rond zakje is het resultaat, aan de rechte kant nog open. Het dekseltje heb ik aan die rechte kant een klein stukje vastgestikt, maar de rol moet er wel in kunnen. De sluiting is een stukje tafelzeil met klittenband. Let wel op dat je het hakende deel onder de sluitclip zet en het zachte op de zijkant, anders blijft je kostbare kanten lingerie er aan vasthaken.
Het wc-roltasje heb ik met de satijnbandjes aan de zijkant bevestigd. Boven in de tas, zodat je er altijd bij kunt en er nog genoeg ruimte overblijft. Ik heb nog even getwijfeld over een soort gleuf in de zijkant van de tas waardoor je het toiletpapier naar buiten kunt trekken, maar vanwege de stevigheid van de tas heb ik dat niet gedaan. Het is natuurlijk een optie die je toe zou kunnen passen. Succes!