dinsdag 30 december 2014

Lapjes opruimen

Kerstvakantie. Veel vrije dagen. En omdat het buiten niet zo'n best weer is betekent dat opruimtijd voor mijn naai-ateliertje! Het afgelopen half jaar heeft die ruimte een metamorfose ondergaan. Van keurige kamer verviel het in één chaotisch opberghok inclusief pluizen, draadjes, rondslingerende resten stof, afgevallen glimmende pailletten, glittervezels en opdwarrelende veren. Dat kamertje smeekt om aandacht. Het naai-avontuur theater is achter de rug, dus wordt het poetsen geblazen!
Na een dag puinruimen kan ik me nu volledig gaan storten op het maken van jongens-babykleding. Van de reststofjes van eerdere kraamcadeautjes  - ik bewaar alle enigszins bruikbare lapjes, een tic van mij - heb ik een bontjasje in maatje 62 gemaakt voor de kleine ukkepuk. ...
Een heerlijk zacht bontje dat ontzettend pluist tijdens het naaien, een stukje witte badstof, een nooit gebruikt labeltje, een gerecycled metertje koord en een paar reepjes boordstof. In de winkel betaal je er toch gauw een paar tientjes voor. Ik maak het gratis, ben wat restlapjes kwijt en kleinkind kan de winter door. Er liggen nog wat lapjes voor kleine broekjes en shirtjes voor meneertje op een stapeltje te wachten voor de verloren uurtjes. Je hebt zo weinig nodig voor die kleine maatjes  Zuinigheid met vlijt ...
Ondertussen heb ik de textielwinkel bezocht met oudste dochter. Ze heeft de afgelopen tijd tevergeefs gezocht naar bruikbare - lees wasbare - avond- cq. cocktailjurkjes die ze kan dragen op haar werk.  De dame heeft brede heupen, een smalle taille, kleine bh-omvang maar wel cup D en zwemmersschouders. De huidige trendjurkjes doen haar figuur geen goed en haar strooptocht langs winkels in kerstsfeer leverde keer op keer een teleurstelling op. Aangezien ze wekelijks dit soort kleedjes in de kleuren zwart en wit verplicht draagt, moeten ze ook een beetje draagbaar en sterk zijn.
Samen hebben we nu een Butterickpatroon uitgezocht van een jurkje met een wijde rok en verschillende soorten bovenpanden. We hebben zwarte en witte stoffen gekocht voor pak hem beet 125 eurootjes. Daar haal ik makkelijk 3 setjes uit. Eén wit jurkje, een zwartwit jurkje en een zwart exemplaar. Alles te combineren met elkaar als je bovenpanden en rokken los maakt en met trucjes onderling uitwisselbaar maakt. Die gaan over zes weken mee in haar koffer, als ze weer voor negen maanden naar het buitenland vertrekt. Straks gaan we samen aan de slag. Heerlijk zitten prutsen, onderwijl keuvelend over van allerlei zaken. Even qualitytime inhalen met elkaar. Laat die sneeuw nog maar even liggen, wij zitten hoog en droog zonnig te wezen tussen de lappen ...