maandag 27 april 2015

Koningsdag.

Het is Koningsdag vandaag. Na dagenlang hele slechte weersvoorspellingen hebben moeten aanhoren, bleek het mee te vallen: tussen de gure wind en overvliegende wolkenvelden door liet ook de zon zich regelmatig zien. Iedereen blij, niet in de laatste plaats ons koninklijk gezin denk ik zo, want die zaten aan het water. Brrr ...
Ik had natuurlijk mijn zolder op kunnen ruimen. Het restmateriaal in dozen stoppen en op de rommelmarkt gaan verkopen. Net als zovelen had ik dan die lege dozen even vrolijk weer volgestopt met gekochte spullen-voor-een-prikkie die ik dacht te kunnen gebruiken. Om die vervolgens volgend jaar ... ... ... etcetera etcetera.
In plaats van aan de festiviteiten deel te nemen heb ik lui-lekker voor de tv gezeten. Maar een beetje meegedaan met de sfeer van Koningsdag heb ik wel!
Ik ben achter mijn naaimachientje gekropen en heb het jasje afgemaakt waar ik al een tijdje geleden aan was begonnen. Sjiek de friemel, in de sfeer van Maxima, draagbaar voor die dagen waarop een spijkerbroek met simpel shirtje echt niet kan.
Op de stoffenmarkt had ik een duur stofje gevonden bij een Belgische stoffenkraam. De stof is aan twee kanten bruikbaar, grote polka-dots op een blauwe én beige ondergrond. Tot mijn verbazing kwam ik het stofje in de laatste Knip van mei j.l. tegen, er was ook een jasje van gemaakt dat echter niet aan twee kanten draagbaar is.
Het kostte wat uurtjes puzzelen voordat ik het patroon zo had getekend en in elkaar kom zetten dat de afwerking aan allebei de kanten netjes is. De figuurnaden zijn in de zijnaad gerimpeld.  De andere naden heb ik met een Engelse naad genaaid, de zomen zijn afgebiesd met satijnband en naar de blauwe kant zichtbaar met een kleine siersteek vastgezet.
Het is een simpel patroontje uit het blad Ottobre, maar ik heb het aangepast; wat inhoudt dat de lengte langer is geworden, er een staande kraag op zit en de mouwen driekwart lang zijn geworden.
Voor er onder heb ik van een ragfijn en nét niet doorzichtig zijde-achtig materiaal, een mouwloos wijd bloesje gemaakt met aan de halsrand uitgeknipte polkadots uit de jasstof. Het is een lekkere combinatie voor de zomer, voor momenten waarop je netjes moet zijn, het warm is en wat formelere kleding is vereist. Binnenkort ga ik naar Rome en daar wordt het niet geapprecieerd als je met blote armen een kerk of museum binnen stapt. Het jasje is heel erg licht en gaat dus mee in mijn koffer...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten