dinsdag 1 maart 2016

Jheronimus Bosch

Jheronimus Bosch, Jeroen Bosch, Jan van Aaken ... namen van één schilder met heel veel gezichten wiens werkelijke beeltenis voor altijd een mysterie zal blijven.
Alle leden van onze schilderscursus doen mee aan een project rond deze kunstenaar. We bekijken zijn werken, discussiëren er over en trachten hem te doorgronden. Onlangs heb ik de tentoonstelling in 's-Hertogenbosch bezocht. Ongelooflijk hoe een schilder uit de Middeleeuwen zo kon schilderen. En dan bedoel ik het niet technisch, maar met zoveel metaforen, fantasierijke voorstellingen en vooruitziende blik.
Als groep maken we nu een groot schilderij dat bestaat uit een aantal delen die - als alles af is - bij elkaar worden gevoegd tot één groot geheel. Elke cursist maakt één deel in zijn of haar stijl.. Het moet een moderne Bosch worden, met de huidige actualiteit als thema, maar dan met de denkwijze van JB. In april is ons project onderdeel van een groter cultureel geheel in de gemeente; een tentoonstelling over JB's werken, thema-avonden in de Bibliotheek, schoolprojecten etc. etc.
Mijn aandeel moest een portret worden voor de donkere kant van het schilderij ... toen ik er over aan het denken werd gezet kwam er een foto van de Amerikaanse president in tranen voorbij. Een dankbaar gezicht voor het dreigende gevaar in Bosch zijn schilderijen. Ik moest het met foto's doen, want Obama kon ik niet vragen om te komen poseren ...

De komende tijd ga ik me tijdens mijn schilderlessen verdiepen in het maken van portretten. Niet met de kwast op canvas, maar met paletmessen op houten panelen. Deze techniek heb ik voor dit portret ook gebruikt en dat was een uitdaging die me wel aansprak ... maar ook eentje die meer oefening vereist.
Als alle leden van onze club klaar zijn met hun onderdeel en het grote schilderij tentoongesteld wordt zal ik nog aanvullende foto's toevoegen.

Ondertussen is het totale project klaar. Het wordt nu opgehangen en dient als discussiestuk cq. studieobject in een tentoonstelling over het leven en werken van Jheronimus Bosch in de relatie tot onze huidige tijd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten