vrijdag 24 november 2017

Black Friday?!



Ben ik nu zo oubollig? Manlief en ik zaten al achter de Commodore 64 toen die net op de markt was. We gooiden de cassettebandjes aan de kant op het moment dat de CD verscheen. Niet lang na de introductie van de mobiele telefoon hadden wij ook zo’n ‘koelkast’.
Tegenwoordig doen we (bijna) alles digitaal. De muntjes in onze jaszak zijn vervangen door plastic geld en elke vraag wordt eerst leergierig opgezocht op Internet voordat we hem stellen aan de geleerden van deze wereld. Toch voel ik me oud en een beetje zeurderig.
Hoe dat zo?
Nou, ik heb soms het gevoel dat ik de tijd niet bij kan benen. Al die nieuwigheden, trends en veranderingen? Daar begin ik zo langzamerhand een gloeiende hekel aan te krijgen. Het schept onrust in mijn gelukkige leven.
Nu ook weer. Black Friday, Thanksgiving. Huh?!  Wat moet ik daar mee? Ik ben geboren in Nederland. Hoewel mijn taalgevoeligheid me een heel eind brengt met algemene kennis van vreemde talen en ik niet vies ben van het bezoeken van andere landen en culturen, ben - én blijf -  ik een Nederlandse. Ik adem, ruik, proef en voel me een kind van dat Lage Land aan de zee.
Maar als ik me in winkelcentra begeef, luister naar ‘de boodschappen’ en het plaatselijke advertentieblaadje open sla lijk ik in een andere wereld beland. En beslist niet in de mijne.
Overal schreeuwen de buitenlandse termen me tegemoet. Solden, Sale, Black Friday, Thanksgiving, Seasons Outlet, Halloween, Boxing Day, Cheap Vouchers …  Goh, wat moet ik er mee?

Beste trendmakers, productontwikkelaars en marktmanagers  (euh ja … jullie functieomschrijving zal ongetwijfeld een hele interessante en lange Engelstalige titel dragen …) ik zit niet te wachten op schreeuwerige anderstalige trendboodschappen!
Denken jullie nu echt dat ik op die éne vrijdag ’s morgens in de vrieskou voor een winkeldeur ga liggen om al vechtend net dat éne speciaal door jullie uitgekozen artikel te bemachtigen voor die éne alleen-vandaag prijs?
Of op die andere dag mezelf ga etaleren als een griezelig anders-dan-anders-mens met pompoenen onder mijn armen om juist andere mensen de stuipen op het lijf te jagen?
Ga ik mijn 2 malse beter-leven kippendijtjes inruilen voor een minder malse plofkalkoen die amper in mijn pan past en waarvan de nog minder malse restjes me nog dagenlang in de koelkast aan liggen staren?
Kom nou zeg!

Zelfs in mijn kleine plattelandsdorpje wil ik de normale Hollandse nuchterheid tegenkomen. Geef me simpelweg een beetje korting op artikelen die minder in de mode of net aan datum zijn, dan ben ik al tevreden.
Waar is de oer-Hollandse uitverkoop gebleven? Die twee weken hectiek die ik op dat moment in winkels mijden kan wanneer ik behoefte heb aan stressloos winkelen? Zijn de kleine bescheiden bordjes met teksten als korting, uitverkoop en afgeprijsd definitief naar de kliko verbannen?
Dwing me alstublieft niet om eerst op het World Wide Web te moeten zoeken waar al die termen voor staan en wat de culturele achtergrond van al die buitenlandse feestdagen is. Laat die in het land waar ze vandaan komen.

Marketinglui: met de intentie om geen mens te discrimineren of te beledigen wil het Hollands terug, de taal als eerste. Ik wil me bezighouden met het Sinterklaasfeest, met snert en pannenkoeken, de warme kruik in bed en een zoektocht naar de mooiste - vooral afgeprijsde - kerstboom. Het liefst wil ik de rust in het winkelen terug en me niet gedwongen voelen een hele serie extra feestdagen (of wat daarvoor door moet gaan) te vieren omwille van de trend.
We snappen heus wel dat die trends en termen alleen maar in het Nederlandse leven worden geïntroduceerd om meer winst en omzet te genereren. Maar moeten we nu alles van de Amerikanen overnemen inclusief die voor ons nietszeggende culturele feestdagen? Wat hebben wij met Thanksgiving en the Fourth of July?
Ik leef hier en niet daar. Geef mij maar gewoon Sinterklaas en 5 Mei.

Zo. Dat moest ik even kwijt.
Bij mij hebben de trendmakers het tegenovergestelde bereikt. Door mijn oubolligheid ga ik minder uitgeven. Die ballast van al dat anderstalige taalgeweld en opgelegd koopgedrag gooi ik van me af. Binnenkort ga ik lekker kleinschalig shoppen terwijl de kerstverlichting brandt en de foute cadeautjes door Zwarte Piet zijn geruild voor een paar oerdegelijke Hollandse sokken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten