dinsdag 7 april 2015

Afscheid van de winter.

Om definitief afscheid te kunnen nemen van de winter 14/15 heb ik tijdens de schilder-ochtenden  geëxperimenteerd met het schilderen door middel van paletmessen. Ik voelde me soms net een stukadoor, maar dan met klodders verf in plaats van cement. Een laat wintertafereel uit Oostenrijk. Het is weer eens iets anders dan plaatjes maken met de kwast en smaakt naar meer. Als proef vind ik het wel geslaagd.
Het zijn twee simpele vierkanten schildersdoekjes van een goedkope winkel die ik als een soort tweeluik naast elkaar kan hangen, samen vormen ze één afbeelding.
Eind mei stoppen we met de schilderclub. We gaan daarna nog wel met enkele enthousiastelingen in de zomer in de buitenlucht schilderen als de weersomstandigheden dat toelaten. Gezellig en leerzaam.

Omdat mijn schildersdoeken op beginnen te raken ben ik gaan zoeken naar oude beschilderde exemplaren die niet goed genoeg zijn om te worden bewaard. Zulke heb ik wel een aantal op de zolder staan. Die schilder ik nu over met zwarte of witte verf of gesso. Zo ook deze. Als ondergrond had ik er ooit een narcisbloem in blauw geel rood op geschilderd, te slecht voor woorden, maar ja eens moet je beginnen met schilderen op canvas.
Op één ochtend heb ik een paar streken op het zwarte doek gezet. Met het palletmes en verfkleuren waar ik grote potten van heb staan en die relatief weinig worden gebruikt. Zo vanuit de pot op het doek, niet mengen.  Even afstand nemen, het geheel bekijken en er dan achter komen dat in die vlek een gezicht schuilt. Dat ben ik heel voorzichtig gaan uitwerken om de mooie delen niet meer te beschadigen. Resultaat; het werd spontaan een portret van een oude vrouw.