dinsdag 1 maart 2016

Op de valreep ... een trui.

Omdat ik op gezette tijden een koukleum ben heb ik nog snel een warme trui gemaakt. Het patroon stond in de KNIP van februari van dit jaar, niet als overtrekpatroon maar eentje om op ruitjespapier en de juiste maten zelf te tekenen. Inspiratie was een design-setje van DKNY, met een rokje in dezelfde stijl.
Het rokje heb ik niet gemaakt.
De bedoeling van het patroon was om het setje in een wat stugge scuba-achtige stof te maken. Aangezien ik niet de slankste ben heb ik dat maar niet gedaan. Een lap double-face fleece leek me beter geschikt. En dan ook niet in grijstinten, want die flatteren me niet zo.
Ik heb een proefabo op de KNIP. Mezelf cadeau gedaan omdat zij nu ook grotere maten voeren. Om te kijken of deze maten ook geschikt zijn voor mijn lijf heb ik me voorgenomen uit elk tijdschrift dat ik krijg toegestuurd in deze proeftijd iets te maken. Vroeger ben ik jaren abonnee geweest van het blad maar merkte op een gegeven moment dat hun maatvoering niet zo goed meer bij me paste. De laatste jaren heb ik meer uit het blad Ottobre gemaakt. Ik ben stevig, klein en heb een appelfiguur. Naaipatronen moet ik sowieso altijd aan mijn lengte aanpassen.ie hier het resultaat. Ik ben gaan experimenteren met de naden. Ik zou de trui ook binnenste buiten kunnen dragen, dan wordt hij dus geel met zwart. De zomen aan de onderkant, de mouwen en de kraag heb ik niet afgewerkt. Deze fleece rafelt niet en als je de stof strak met een scherpe schaar knipt hoef je de randen niet af te werken. Op 2 cm van de rand heb ik een eenvoudig zigzagstiksel gestikt.

 De rits zit in een naar voren gelegde extra schoudernaad. De naden van de mouwen en die naar voren geplaatste schoudernaden zijn naar buiten toe vast gestikt, daarna platgelegd en doorgestikt met een kleine zigzagsteek op een cm afstand. Daarna heb ik de overgebleven rand stof secuur afgeknipt met een scherpe schaar.
Soms bracht me dat in de problemen bij een paar kruisende naden, daar heb ik wat extra zwarte fleece weg moeten knippen om het gele te laten doorlopen.
Op zich een leuke trui, maar dat het nu zo'n modeontwerpers uitstraling heeft betwijfel ik. Hij is in ieder geval lekker warm en kan in de koffer mee op vakantie om te dragen bij frisse avonden. Fleece is licht in gewicht, en dat is prettig als je op de kilo's moet letten wanneer je vliegt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten