dinsdag 21 mei 2019

In de koffer...?

De titel zegt het. Wat moet en kán er in de koffer, welke spullen passen er in een camper zonder die te overladen, wat voor omstandigheden komen we tegen, wat voor weer wordt het?
Allemaal vragen waar we ons mee bezig houden op dit moment. We bereiden een lange reis voor, een tocht die ons naar het hoge Noorden van Scandinavië zal brengen en ook weer terug.
We gaan voor een spannend kampeeravontuur, willen walvissen gaan spotten, veel wandelen en profiteren van de middernachtzon. Die geeft je veel extra uren op een dag.
We hopen - door veel tijd met z'n tweetjes in de natuur door te brengen en terug te vallen op de simpele basisbehoeften die een mens nodig heeft - extra rust en tijd te krijgen om de muizenissen in ons hoofd te laten verdwijnen. Even leeg te worden en ver weg te raken van alle ellende die we het afgelopen jaar mochten meemaken. Qualitytime voor elkaar. We willen ballast achterlaten en lichaam - maar vooral geest - sterken voor de tijd die komen gaat.

Maar wat neem je mee voor een reis van ruim 6 weken?
We zijn al eerder in Scandinavië geweest dus we kunnen wel een inschatting maken. Voedsel etc. is geen probleem, je kunt er ook alles kopen, al is het er duur.
Nee, we focussen nu op zaken als medicijnvoorraad en kleding. Het klimaat kan extreem zijn. Koud, winderig, nat maar soms ook lekker zonnig en droog. Uitersten dus.  Mijn kennis van textiele werkvormen komt nu goed van pas. In de camper maken we van knutjesgaas een klamboe over het slaapgedeelte. Want we weten immers hoe irritant die kleine noordelijke mugjes kunnen zijn!

De tijd die ik nu noodgedwongen thuis zit benut ik ten volle. Ik breng heel wat uurtjes door achter de naaimachine om kleding voor mezelf maken. Outdoorkleding is behoorlijk prijzig maar tegenwoordig kun je hightech stoffen gewoon per meter kopen. Dat is voor mij prettig want zo kan ik kledingstukken maken en aanpassen voor mijn figuur, dat in de huidige omstandigheden hier en daar op het lijf niet veel strakke kleding kan verdragen.

Ik ben begonnen met een softshell- jas. Een beetje langer model, zodat mijn romp lekker warm en droog blijft. Softshell stof is voorzien van een membraan en heeft een geruwde zachte binnenlaag. Aan de buitenkant is de stof dicht geweven en stug. Dit alles maakt hem winddicht en waterafstotend. In zo'n jas houd je je eigen lichaamswarmte vast. Bovendien is hij vrolijk en valt hij op tussen het groen van de natuur. Kan ik niet kwijtraken ...

Daarna heb ik een Shirt gemaakt van katoen-tricot. Dit keer met een aparte halslijn. In een printje en kleur die passen bij mijn voorraadje broeken. Voor de nette momenten ...

Het panterprint jurkje is van zogenaamde travelstof.  Dat is stof die sneldrogend is, niet kreukt, meebeweegt en niet zwetend is. Goed en snel te wassen en in de wind te drogen. Het draagt heerlijk en is lichtgewicht.  Fijn voor op reis, je kunt de jurk lekker oprollen en zo - samen met een stapel andere exemplaren - in mandjes steken voor opslag in de klepkastjes van een camper of caravan. Ruimtebesparend (we hebben geen hangkast) en het blijft goed liggen.

Van een dunnere zwart-wit tricot heb ik een tuniek gemaakt die ik snel over een badpak aan kan trekken voor het geval de zon plotseling verdwijnt als je in badkleding aan een meer of riviertje zit.

Ik ben nog bezig een patroon te tekenen voor een jurkje van travel stof in combinatie met een stukje kant. Maar dat wordt een uitdaging voor de volgende keer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten